Den ultimata hot rodden

Skriven av on mars 7, 2017 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Den ultimata hot rodden

Att skriva om den ultimata hotrodden är lite subjektivt då en hotrod och dess utförande är helt och hållet baserat på vad ägaren av fordonet vill få ut av bilen, hur den ska göras i ordning och vilka bekvämligheter bilen bör ha. Bara för att jag exempelvis skulle vilja ha en streetrod eller hotrod med en LS6 motor, betyder de inte att han bredvid mig skulle vilja ha detta, då han föredrar originalmotor, med matchande serienummer.

Min ultimata rod

Om jag fick bygga mig min ultimata drömbil eller rod, då skulle det vara en stor blandning av prylar och det är svårt att såga vilket som skulle var det viktigaste, det moderna chassit eller den gamla karossen.  Men vi måste väl börja från grunden och här skulle jag välja ett modernt chassi, byggt efter mina specifikationer, anpassat så att chassit kan paras ihop med en gammal kaross från 1967, en Mustang Fastback för att vara mer exakt. Med ett modernt chassi medföljer också alla de detaljer som finns på dagens nybyggda chassin så som modern hjulupphängning och fjädring, bromsok runt om med tåliga bromsar, istället för trummor tillsammans med en snabb och exakt styrning, bara för att nämna några av de komponenter som är att föredra med ett nytt kontra ett gammalt chassi. Det gör det också enklare att installera en nyare motor, som inte bara ger bättre förbrukning utan också mer hästkrafter samt möjligheter att uppgradera motorn ytterligare om man så önskar, så som att montera dit en kompressor för att få ännu mer hästkrafter. Med en ny motor, då vet man vad man får, då vet man att alla lager är nya, att motorn har precis byggts och kan då förvänta sig att den ska hålla en längre period och den kommer med en garanti. Skulle du ta den gamla motorn, då skulle man tvingas bryta ner den i molekyler, gå igenom minsta lilla skruv, byta ut lager och packningar runt om och sedan montera ihop motorn igen. Men trots detta så kan man inte vara helt hundra på att motorn är ok, då det kan förekomma stressprickor i blocket som man kanske inte kan se med blotta ögat.

Andra fördelar med en nyare motor är att reservdelar finns i överflöd, vilket då också gör att man inte nödvändigtvis behöver betala en halv förmögenhet, för att få tag i en sällsynt del, till en äldre motor. Med andra ord, ni får en bil som ser ut som en Mustang Fastback från 1967, men under skalet, har ni en bil som både beter sig, hanterar och levererar vad man kan förvänta sig av en av dagens sportbilar. En enastående väghållning, en komfort utan dess like, prestanda som ställer den i toppen av kategorin muskebilar, med bekvämligheter som A/C, servostyrning, elsäten, fönsterhissar. Det är utan tvivel min drömbil, att ha en bil som till utseendet ser ut som en gammal muskelbil men som under skalet är en modern bil från 2017, med det där lilla extra som en muskelbil kräver.

Kommentarer är stängda.