Historien bakom Skoda

Skriven av on april 20, 2020 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Historien bakom Skoda

Skoda har blivit ett av världens mest sålda bilmärken och är idag kända för kvalitet, stilren design och bra priser. Idag tillhör Skoda den gigantiska tyska koncernen Volkswagen.

Historien bakom Skoda
Historien bakom Skoda

Skoda har en ganska intressant historia, från det kommunistiska Sovjetunionen till att idag tillhöra Volkswagen och denna artikel kommer at handla om Skoda genom tiderna. Och det som få kanske känner till är att Skoda är en av världens äldsta biltillverkare.

Från cyklar till bilar

Historien bakom Skoda börjar redan 1895 när två tjeckiska herrar vid namn Vaclav Laurin och Vaclav Klement träffas och bestämmer sig för att starta en liten affär där dem börjar tillverka cyklar och sälja cykeltillbehör men då under namnet Laurin & Klement. I slutet på 1800-talet hade företaget redan tillverkat flera cykelmodeller och man hade även börjat att tillverka motorcyklar. Värt att lägga å minnet är att cyklarna och dem första motorcyklarna gick under namnet Slavia men byttes senare till just Laurin & Klement. I början på 1900-talet exporterade man även motorcyklar ut till andra europeiska länder. Från motorcyklar så börjar man att tillverka personbilar och detta sker år 1905 och första modellen får namnet Voiturette A. Väldigt fort utvecklas företaget och vid 1912-1913 är man den största tillverkaren av personbilar i det dåvarande Österrike-Ungern. På rund av det första världskriget så stoppades produktionen men återupptogs snabbt efter att kriget var över. 1924 sker en stor förändring, Laurin & Klement köps upp av en stor koncern, Skoda-verken som tidigare tillverkade vapen och ammunition.

Från cyklar till bilar
Från cyklar till bilar

Detta gjorde att dem ekonomiska förutsättningar nu var helt annorlunda och man kunde satsa mer på att vidare utveckla nya bilmodeller. Med detta så byter Laurin & Klement namn år 1925 till helt enkelt Skoda. Ganska snabbt efter det så tar Skoda fram en ny logga som än idag ser nästan ut som den gjorde då, en pil med vingar och en text med företagets namn.

Åren gick och efter andra världskriget så blev Skoda ett av det nya landet, Tjeckoslovakiens viktigaste företag. Man kan förklara det såhär, det Volvo var för Sverige under efterkrigstiden var Skoda för Tjeckoslovakien och bilen blev det tjeckoslovakiska folkets folkbil. Under 1950 och 1960-tal tar man fram modeller som lever kvar ön idag, som exempelvis Octavia och Felicia. Dock hade Skoda svårigheter att utvecklas som sina konkurrenter gjorde i väst. På grund av politiska skäl hade Skoda inte samma förutsättsättningar som andra bilmärken och detta märktes tydligt, speciellt när det kom till innovation. Medan andra biltillverkare kom fram till nya lösningar så halkade Skoda efter och i väst såg man Skoda mer som ett budgetmärke. Skoda fortsatte att leverera dugliga bilar och under 1990-talets början blev Tjeckien en demokrati vilket gjorde det enklare för skoda att utvecklas. 1992 köper den tyska giganten Volkswagen upp Skoda och nu har man riktigt stora muskler både när det kommer till produktutveckling men också ekonomiska tillgångar. Idag är Skoda en av Sveriges sålda bilar och är absolut inte den budgetbil den en gång var. Idag är Skoda samma klass som Volvo eller Audi och idag står företaget starkare än någonsin.

Kommentarer är stängda.