Bildesignhistoria

Skriven av on maj 10, 2018 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Bildesignhistoria

En bra bildesign är som vilken annan bra konstdesign som helst.Tack vare design från världens ledande bilproducenter ser bilarna snyggare ut med varje år som går, och det är lätt att fascineras av detta. Men för att fullt ut uppskatta de eleganta linjer och chassin som fyller dagens vägbanor är det fascinerande att inse hur långt vi har kommit sedan den första T-modellen började rulla. Det är en fantastisk utveckling som skett från början av 1900-talet fram till idag. Vi går igenom decennium för decennium i historien om kikar på de bildesigner för att välja ut de detaljer som definierade varje era.

1910

Även om de första förbränningsmotorerna började tillverkas runt om i Europa så tidigt som 1807, var det inte förrän Henry Ford tillämpade konceptet för monteringslinjeproduktion till processen så att ett överkomligt fordon blev allmänt tillgängligt. Följaktligen såldes Modell T i 15 miljoner enheter mellan debuten 1908 och avvecklingen år 1927 och satte ribban för bilddesign. De första iterationerna av Modell T påminner mer om hästvagnar än de moderna bilar som skulle komma.


1910

1920

Under det första kvartalet av 1910-talet och in i 20-talet skulle den raka chassit och boxliknande hjulbasen hos Modell T ta över. Den snabba expansionen (belagda vägar!) i USA gjorde att bilarna skulle bli mer och mer anpassade för den livsstil som rådde i landet och starkare motorer började efterfrågas. Bilarna i detta årtionde fångade upp mångas intresse för bildkonst här.

1930

En enorm teknisk innovation bröt igenom och som skulle kallas Monocoque och gjorde bilar lättare, lättare att producera och erbjuda en mer strukturell vacker design. Det påverkade också estetiken, eftersom tidigare tydliga egenskaper som strålkastare, grill, började integreras med kroppen och tvåtoniga färgscheman blev intressant. Vid slutet av 30-talet var bilarna som Cadillac Sixty Special otroligt populära som familjefordon och erbjöd ett snyggt utseende via en dragkedja-inspirerad design som skulle dominera i årtionden framöver. Ett annan familjebil, Chevrolet Suburban, introducerades som en föregångare till den moderna SUVen (och är fortfarande den äldsta namnskylten som fortfarande är i produktion). Henry Ford angav att en kund skulle kunna ha modell T i vilken färg de än önskade så länge den var svart. Men i takt med att bilar blev statussymboler för både medel och överklassen, blev styling och bildesign viktigare än någonsin tidigare.

1940

Även om andra världskriget var ett stort avbrott för den kommersiella bilproduktionen, resulterade det också i en av de viktigaste innovationerna inom bildesign framkom: Ponton-styling. Begreppet kom från franskan ”ponton” och detta var kulminationen av den årtiondes trend att smälta samman saker som strålkastare och stötfångare i en enda oavbruten form. Aerodynamiskt ljud och visuellt sammanhängande delar skapade de utbuktande huvarna och i kombination med de nya och väldesignade billamporna såg bilarna riktigt häftiga ut och passade väl in under James Bond-eran. Följande årtionden hände en hel dig intressant men det är just dessa fyra decennier som satte grunden för dom bilar och bildesigner som vi ser idag. Och många av dessa modeller har kommit tillbaka igen.

Kommentarer är stängda.