Lamborghini – Historien bakom framgången

Skriven av on november 16, 2019 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Lamborghini – Historien bakom framgången

Det är lite kul att historien om Lamborghini faktiskt börjar med ett företag som tillverkade traktorer under år 1949 och företaget kallades Lamborghini Trattrice. Ägaren till företaget var Ferruccio Lamborghini och det fick bra för honom och han tjänade så pass mycket att Ferruccio köpte sig en Ferrari. Efter ett tag fick han problem med bilens koppling så Lamborghini åkte helt sonika till Ferraris huvudkontor för att uttrycka sitt missnöje och förhoppningsvis hitta en lösning. Klagomålet tog inte väl emot av Enzo Ferrari och Enzo tyckte att Ferruccio skulle hålla sig till att bygga traktorer. Detta gjorde att Lamborghini hittade en egen lösning och fixade problemet med hjälp av en Borg & Becker koppling. Hela händelsen gjorde att Ferruccio triggades med att börja tävla emot Ferrari och började med att bygga en bättre och snabbare bil.

Lamborghini börjar bygga sportbilar

Slutligen år 1963 lanserade Ferruccio sin första sportbilsmodellen Lamborghini 350 GT och något år efter kom Lamborghini 400 GT. Dessa bilmodeller var helt okej och körde i en maklig takt. När modellen Lamborghini Miura kom år 1966 slog bilen omgivningen med häpnad. Sportbilen kom upp i en maxhastighet på hela 276 km/h, vilket gjorde att bilen var världens snabbaste på den tiden. Ett par år senare kom Lamborghini Espada som fram till dess var den mest populära sportbilen.

I svår ekonomisk kris

Under 1970-talet hamnade Lamborghini i svår ekonomisk kris, vilket berodde på att det var en oljekris i världen, som i sin tur påverkade sport- och lyxbilstillverkarna. Detta ledde till att Ferruccio Lamborghini var tvungen att sälja sitt hela livsverk. Traktortillverkningen hamnade hos företaget SANE Deutz-Fahr. År 1978 var Ferruccio helt bankrutt och domstolen i Italien tog över kontrollen över företaget.

Partrick och Jean-Claude Mimran blev utvalda till att förvalta Lamborghini år 1984 då den mytomspunna Lamborghini Diablo lanserades, men år 1987 tog Chrysler över som nya ägare. I slutet av 1990-talet tog Volkswagen/Audi över tillverkningen av Lamborghini och vände samtidigt krisen. Företaget såg till att omstrukturera och gjorde en del nyinvesteringar och lanserade några nya sportbilar, så som Lamborghini Gallardo och Lamborghini Murciélago som blev Diablos efterträdare. Volkswagen/Audi-koncernen betraktar att Lamborghini är ett riktigt kaxigt bilmärke. Det syns på emblemet som är en gyllene tjur.

Kul fakta om Lamborghini

Med tanke på det gyllene emblemet så är ett flertal av Lamborghinis sportbilsmodeller är döpta efter kända spanska tjurar. Några exempel på detta är Miura, Reventon, Islero och Murcélago. Tjurarna är stora namn inom tjurfäktningen i Spanien. De så kallade miuratjurarna betraktas som väldigt modiga, stora, sluga och framför allt stridslystna, vilket förknippas med Lamborghini.

När Diablo lanserades under 1990 – 2001 var bilen utrustad med en V12-motor som gav allt som allt 425 hästkrafter. Lamborghini Diablo var en dyr sportbil som kostade över 200 000 dollar och ändå var utrustningen väldigt spartansk på den tiden, men man betalade för varumärket. Problemet var att sportbilen inte var utrustad för ett nordiskt klimat då sätena saknade stolsvärme. Fanns det nordbor som ville beställa en Lamborghini Diablo var man tvungen att uppge sina kroppsmått då bilsätena skulle anpassas speciellt för ägaren och få värme.

Kommentarer är stängda.