Med krafter under huven

Skriven av on april 5, 2017 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Med krafter under huven
Med krafter under huven

Finns det något som får igång adrenalinet mer än när man sätter sig bakom ratten på en riktigt snabb bil med löjligt mycket hästkrafter? Många skulle nog säga ja, men jag kan inte hålla med dem.  Känslan av att vara i kontroll över all den styrka, den prestanda som en sådan bil har är för mig obeskrivlig och jag minns fortfarande första gången jag satte mig i min farbrors gamla Camaro när jag var 6 år. Det var kanske inte den mest kraftfulla bil på marknaden men den var snygg, snabb och lät så där härligt så man ryser i hela kroppen. Då hade jag ingen koll på motorer eller liknande alls, man kunde i bästa fall repetera det pappa sagt någon gång till kompisarna i skolan för att verka häftig. Men tack vare min farbror och hans superhäftiga bil så väcktes ett intresse som jag än idag brinner för, bilar.

 Ett bra svar

 Ett bra svar

Just denna legend som föddes 29:e September 1966 när GM presenterade sitt svar på Ford´s alltid så populära Mustang, är det jag vill ta en närmre titt på. Även om jag lärt mig det mesta om den på vägen så är jag säker på att jag missat en del. Camaron, och dess systermodell Pontiac Firebird, var designade för att ta upplevelsen av att köra en sportbil till den vardagliga föraren. Dessa bilar hade långa motorhuvar, korta hytter med plats för fyra och en hopfogad konstruktion med en separat underram i fram. Det fanns endast 2 camaro modeller, sportkupén och cabriolet. Båda dessa kunde byggas med inte mindre än 60 fabriksval, där 4 av dessa bara rörde motorn. Motorvalen varierade från 250cc rak sexa till 396 V8.

En känd kod

Intressant nog så startade namnet, Z28 som nu och föralltid är associerat till Chevrolet Camaro, som en sälj kod för ”Special Prestanda Paketet”. GM kodar alla sina val och tillbehör med en 3-siffrig alfanumerisk kod, val Z28 erbjöds endast så de kunde verifiera dessa bilar till lagret för racing. En special 302 cu inkluderades i V8 för enbart denna användning. I detta paket inkluderades också en kraftig radiator, specialfjädring, dubbla utblås, 15 ” x6” hjul 3.73:1 Positraction bakaxel, speciella ränder och starka skivbromsar i fram. Man sålde endast 600 exemplar av bilar med detta val 1967, vilket gör dem till extremt sällsynta samlarobjekt idag. Under Indianapolis 500 tävlingar valde man Camaros som taktbilar både 1967 och 1969. Under 1968 och 1969 gjorde man små ändringar på bilen medan designers var i full gång med att ta fram den 2a generationen av modellen.

Nytagning

Denna nya modell visades upp 1970 och även fast bilen behöll sina 2+2 sitsar och sammansvetsade kropp så var det yttre en helt ny syn. Man hade gjort en radikal ändring och tagit bort cabrioleten. Designers vände sig till Europa och lånade mycket design från Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso för stylingen, något som syns väl om man jämför de två bilarna med varandra. Till och med namnet Berlinetta skulle komma att associeras med Camaro 10 år senare. Här hade man 8 val för motorn där den starkaste var 375hp V8, tillgänglig med SS paketet. Intresset för bilen sjönk dock åren efter och tack vare en strejk på 6 månader var GM tvungna att skrota 3000 halvfärdiga bilar eftersom man inte mötte de nya kraven som infördes 1973. Man fick sänka prestandan i motorn och i mitten av 1974 installerade man högenergi tändning på en del modeller. Nya krav på utsläppen krävde mycket mer av bilarna och detta var något man fick jobbar hårt för att möta.

Nytt utseende

Bilen fick en mindre make over 1974, men det var inte förrän året efter som det kända wraparound fönstret dök upp. Men tack vare de hela tiden skärpta kraven om utsläpp och försäkringskostnaderna så var -74 det sista året Z28 fanns kvar som valmöjlighet. Man lade istället fokus på inredningens komfort och utseende, Camaron blev därmed större och tyngre. 1975 kunde man få halv vinyl i taket, ellås och ac. Men tack vare stor efterfrågan så återvände Z28 1977 som en separat modell för första gången, men den stora skillnaden låg nu i hanteringen och utseendet (ränderna). 180hp 350cc V8 kunde inte ens komma i närheten av den styrka man fann i tidigare Z28.

En otrolig spänning

En otrolig spänning

Och det är just den styrkan man är ute efter när man pratar muskelbilar, visst det ger en häftig känsla att köra vilken Camaro som helst men jag har endast lyckats hitta få saker här i livet som ger samma adrenalinkick som att köra en sådan bil. Jag skulle kunna ställa det i jämförelse med att åka en berg och dalbana, som att hoppa bungyjump eller få möjligheten att spela om en jackpott i detta fartfyllda spel. Men även om man är ute efter den där adrenalinkicken så behöver man också varva ner efter en dag ute på vägarna, och då finns det inget bättre än att lägga sig hemma på sofflocket och se någon film eller någon av mina favoritserier som jag streamer från någon av alla de onlinetjänster som finns idag.

Kommentarer är stängda.