Resto-mod eller traditionell klassiker?

Skriven av on juni 1, 2017 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Resto-mod eller traditionell klassiker?

Så om du nu fick möjligheten att bygga dig en egen rod eller kanske mer passande, ha något bygga dig din drömbil under premisserna att det faktiskt rör sig om en rod, vilken väg skulle du då välja? Skulle du gå i en klassisk restaurering av en gammal bil eller är en resto-mod mer din stil eller du kanske föredrar att ha en rat rod, som utåt sett inte ser ut att vara mycket för världen men sen när man väl tittar under skalet, då ser man all den tanke, tid och energi som lagts ner på fordonet?

Resto-mod

Efter att ha skrivit lite om hot rods och arbetat man utför på dessa samt om rat rods och vad det begreppet innefattar, tänkte jag nu gå in på min favorit typ när det gäller äldre bilar, en resto-mod. Detta innebär i korthet att man tar en gammal bil, säg en 1933 års Ford Coupé som utåt sett är en riktigt fin bil men som är långt ifrån en dröm att köra, jämfört med dagens standard och bekvämligheter. Det är här som begreppet resto-mod kommer in, när du tar ett modernt chassi från en nyare Ford, exempelvis, och sedan parar ihop detta chassi med en kaross från en gammal klassiker så som den modell jag precis nämnde, en Ford Coupé 33. Utåt sett har du en riktigt gamla coola bilen, med som sexiga linjerna, den tuffa stansen och kaxiga fronten men när man tar sig en närmare titt så hittar man helt plötsligt modern hjulupphängning och bromsar, justerbar dämpning, modern styrning och alla de modernligheter som man är van vid att ha i en bil som producerats idag så som ABS, anti-sladd system, krockkuddar, A/C och allt annat man kan tänka sig. Till detta kommer sedan en modern drivlina med både en ny motor och växellåda samt drivaxel eller axlar om man nu väljer att gå med fyrhjulsdrift. Tänk dig att köra en Ford Coupé med fyrhjulsdrift, en V8:a utrustad med kompressor som tillsammans levererar omkring 600 hästkrafter och som kan stanna på en femöring men utåt sett ser det ut att vara en gammal trotjänare från 33 vad allt det nu innebär. Detta innebär att du får det bästa från två världar, du får stilen från en gammal klassiker men bekvämligheterna från en modern bil. Det är också denna väg som många bilentusiaster går idag, dom väljer en gammal Dodge Charger, Ford Mustang, Pontiac Firebird eller liknande som utåt sett ser ut som vilken annan bil som helst men som erbjuder förarna en körglädje och framför allt driftsäkerhet som ingen av dessa kunnat göra i sitt originalutförande, speciellt inte 50 år senare. Självfallet finns det ”purister” som vill hålla allt rent och troget till sitt originalutförande men vem är de att bestämma över din bil? Du har köpt den och du har rätten att göra exakt vad du vill med den även om det är en klassiker, även om den skulle kosta 100 000 kronor idag, dina pengar, din bil så i mina ögon, go for it, resto-mod hela vägen!

Kommentarer är stängda.