Snygga hot rods – 1956 Ford F100 Pickup del 1

Skriven av on april 18, 2017 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Snygga hot rods – 1956 Ford F100 Pickup del 1

Under all mitt surfande runt på nätet springer jag ibland på berättelser och historier som är intressanta att läsa eller följa och denna historia som jag tänkte skriva om här, är en av dessa. Det hela handlar om hur några personer valt att ta en 1956 års Ford F100 pickup och väcka liv i den igen, vilket man lyckades med och mer därtill. Denna historia börjar i delstaten Nebraska i USA, där idén kring att bygga en cool custom pickup växte fram.

Ett objekt hittat

Paret Don och Peg Butler hade beslutat sig om att försöka hitta rätt på ett bra objekt att börja med, en 1956 års Ford F100 som var i någorlunda skick med bra stomme att basera arbetet på. Sen under början av 90-talet lyckades man till sist hitta ett objekt som såg lovande ut och man begav sig till säljaren för att ta en närmare titt på bilen. Väl framme stod det klart att bilen hade sett bättre dagar och att den inte var i körbart skick, långt därifrån men det var något med den som tilltalade Don som beslöt sig för att lägga ett bud på bilen, vilket säljaren tog och det var bara att lasta upp bilen på släpet och dra hem den. Tillbaka på garden spenderade han ett antal dagar på bilen innan han ställde in den i en lada där den sedan skulle spendera det följande 20 åren.

Arbetet påbörjas

Under dessa 20 år som bilen stod parkerad i ladan så tänkte Don på den titt som tätt, men hade hela tiden det monumentala arbetet som skulle krävas, för att få bilen körduglig igen, vilket också gjorde att den fick förbli kvar i ladan, fram tills när började se ett par snygga 50-tals F100 pickups, vid olika bilevent som byggts av en Randy Lofquist och företaget Dynamic Rides. Det dröjde inte länge efter detta förrän paret begav sig till denna bilbyggare för att diskutera deras projekt. Strax därefter grävdes bilen fram ur landan och skickades till Dynamic Rides för att inleda det enorma arbetet.

För att få en bil som paret skulle vara nöjda med och som uppfyllde deras önskemål, tvingades man bryta ner bilen totalt och börja bygga den från grunden med en stabil stomme som kunde leverera en låg bil, med bra körkänsla och som skulle hantera som om det vore en modern bil. Då chassit i bilen var i relativt bra skick, valde man att använda sig av det men först skickade man iväg det för blästring, därefter förstärkte man det så att man fick den styrka och stabilitet man var ute efter tillsammans med att man monterade tvärstag för ytterligare stabilitet. Man valde också att bredda hjulhuset med 12 centimeter på varje sida, för att få plats med fetare bakdäck och för att hantera detta blev det en helt ny bakaxel tillsammans med ett fyrlänkssystem som hjulupphängning. Därefter sänkte man bilen runt om med nya stötdämpare och fjädring, vilket resulterade i en sex centimeter lägre stans fram och bak. Med en bra väghållning krävs det också att man har tillräckliga bromsar som får stopp på fordonet så det blev ventilerade 12 tums skivor bak och 11 tums skivor fram, med fyrkolvsok runt om. För att hålla bilen kvar på backen valde man fälgarna Budnik Muroc III med 17-tum fram och 18 tum bak, klädda med Goodrich däck.

Kommentarer är stängda.