Snygga hot rods – 1956 Ford F100 Pickup del 2

Skriven av on april 29, 2017 in tbonecruisers - Kommentarer inaktiverade för Snygga hot rods – 1956 Ford F100 Pickup del 2

Detta är den andra delen om en renovering och modifiering av en 1956 års Ford F100 pickup. I första delen skrev vi lite om köparen av bilen och hur den, efter köpet, stod i en lada i 20 år innan man till sist inledde arbetet på den samt att jag gick igenom lite vad man började med på fordonet, genom att gå igenom chassit och förbättra alla aspekter, så att bilen fördes in i 2000-talet, även om den utåt sett förblev en bil från 50-talet.

Drivpaketet

Då det trots allt var en Ford som man arbetade på, valde man också att installera ett kraftpaket från samma tillverkare. Ut åkte den gamla, slutkörda motorn som ersattes av en ny, byggd av BluePrint Engines. Det blev en direktinsprutad, borrad small-block V8 som fått en helt ny högprestanda vevaxel, smidda kolvar och en vassare kamaxel tillsammans med aluminiumtoppar, ett högeffektivt bränslesystem och optimerat insug från Edelbrock Performer. Till allt detta monterade man så klart också ett 2,5 tums avgassystem, specialbyggt från MagnaFlow. För att kunna få ner all denna kraft som motorn levererade installerades det också en förstärkt växellåda, byggd av Monster Transmission tillsammans med en förstärkt drivaxel. Nu var det inte en ren installering som gjordes, utan Dynamic Rides valde att flytta drivpaketet bakåt 15 centimeter för att förbättra viktdistributionen och så klart förbättrad väghållning.

Karossen ombyggd

Med det viktigaste avklarat när det gäller drivpaket, chassi och allt runtikring detta, var det så dags att ta sig an det enorma arbetet med karossen, som var halvrutten och krävde en enorm mängd metalarbete för att få ordning på. Här rådde det ingan tvivel om att bilen man arbetade på var 60 år gammal, då spåren fans där. Innan man kunde börja med modifieringar var man först tvungen att reparera eller ersätta alla skadade sektioner vilket var mer eller mindre allt, från sparklåda, golv, underkanten på dörrarna och nedre hörnen på förarhytten. När allt detta äntligen var klart, först då kunde man påbörja all modifiering av fordonet, däribland att korta av stötfångarna och installera dem så de låg dikt an karossen, förlängda skärmar fram, inmonterad stötfångare bak med en modifierad hållare för registreringsskylten. När sedan allt detta var klart var det så dags att måla bilen, något som gav ett enastående resultat.

När allt sen var sagt och gjort så hade man producerat en otroligt stilren men klassisk Ford F100, med raka och fina linjer som utifrån sett såg ut som om det vore en bil som lämnat produktionslinan under 1956 men som undertill var en bil från 2000-talet med ett modifierat chassi, en ny starkare och mer tillförlitlig motor och växellåda och en uppdaterad inredning, med digital instrumentering och en inredning som var framtagen för att matcha färgen man målat bilen i. Man hade inte missat en enda detalj när det gällde renovering och uppgradering av denna 60 år gamla bil. Visst lär det ha kostat en slant att få bilen i detta skick men i mina ögon var det väl spenderade pengar. Hade jag möjligheten så hade jag mer än gärna gjort samma sak, även om jag allra helst skulle ha gjort exakt samma arbete fast då på en Mustang Fastback från 1967.

Kommentarer är stängda.